7. června 2019

Agni Hotra - rituál plný ohně, květin a rýže

Balijský hinduismus je jedním z důvodů, proč se na Bali tolik turistů rádo vrací. Tohle náboženství je sice těžké pochopit, ale pro člověka, který se s ním setká poprvé, je bezpochyby fascinující. Každodenní modlitby prostě nelze přehlédnout, ale úžasné je i to, že místní jsou rádi, když cizinec projeví zájem a přidá se při obřadech k nim. Některé z těchto obřadů mohou ale i "nehinduistu" opravdu zasáhnout. Jedním z nich je právě Agni Hotra - léčebný rituál s nádechem tajemna.


Tento starověký ohňový rituál pochází z posvátných hinduistických textů, kterým se říká védy. Agni Hotra sice na Bali nepatří k nejobvyklejším obřadům, ale rozhodně je jedním z nejsilnějších, které můžete na ostrově prožít.
Název pochází ze sanskrtu, agni znamená "oheň" a hotra se překládá jako "oběť, obětování" (v některých zdrojích najdete i výraz "léčení"). Tento rituál je obecně považován za jeden z nejkomplikovanějších védských rituálů a mohou ho provádět jen speciálně vyškolení kněží. Údajně má velmi silné léčebné účinky a zajišťuje také harmonii, která je potřebná nejen pro jednotlivce, ale také pro fungování celého světa.
Pokud budete mít na Bali štěstí a dostanete se k někomu, kdo tento rituál provádí, určitě neváhejte a přidejte se. Čeká vás velmi silný zážitek, který však vyžaduje plné soustředění, klid a trpělivost, jelikož hinduistické obřady jsou mnohdy poměrně dlouhé a pro nás, cizince, i docela únavné.

Jen my, kněz a oheň

Když jsem se začala připravovat na tento rituál, ptala jsem se místních, jestli se opravdu mám přidat k modlitbám, když nejsem hinduistka. Odpověděli mi, že i v hinduismu lidé věří v toho jediného Boha, který je pro všechny lidi na světě stejný. To mi přišlo hodně sympatické.

Před rituálem ze všeho nejdříve musíme očistit své tělo, což je důležité pro všechny obřady, které se na Bali konají. Je potřeba se osprchovat, umýt si vlasy a obléknout se do čistého a vhodného oblečení. Místo kalhot si tedy dávám sarong, zapínám si kebayu (krásnou bílou halenku) a kolem pasu si vážu selendang (pruh barevné látky). Jakmile jsme připraveni, přichází si pro nás místní, kteří nás odvedou na místo, kde se bude rituál konat.

Tam už je připravená obrovská měděná nádoba, ve které plane oheň. Usedáme kolem ní a tvoříme tak kruh. Od místních dostáváme každý misku plnou okvětních lístků a nevařené rýže. Lístky mají různé barvy a každá z nich má svůj vlastní význam. Bílá za boha Išvaru, červená za boha Brahmu, modrá či zelená za boha Višnu, žlutá za boha Mahadewu. Hinduistický kněz, který sedí hned vedle mě, se plně soustředí. Pomalu se začíná stmívat - je to ta nejvhodnější doba začít. Lidé věří, že Agni Hotra má nejsilnější účinky, pokud se provádí při východu nebo západu slunce, protože v tu dobu slunce vyzařuje zvláštní magickou energii.

Není potřeba rozumět, co kněz říká - úplně stačí ho jen poslouchat a dělat to, co dělá on. Začínáme se modlit. Prý se máme snažit napojit nejen na bohy, ale také na naše předky, protože ti hrají v našem životě také důležitou roli. Kněz neustále zvoní na pozlacený zvonek, kterému se říká genta a je důležitý při všech hinduistických modlitbách. Recituje obvyklé mantry a my se k němu přidáváme. Přibližně každou půl minutu všichni společně nabereme trochu květů a rýže a ruku namíříme směrem k ohni. Nakonec tam naši symbolickou oběť vhodíme.

Tohle se opakuje asi dvacet minut. Možná déle. Nevím, brzy ztrácím pojem o čase. Vnímám jen ony uklidňující mantry a žár, který se mi opírá do obličeje.
Rituál se váže na boha ohně, kterému se na Bali říká dewa Agni. Vyobrazuje se s ohnivými vlasy, rudou kůží a zlatou sekerou. Má dvě hlavy, šest očí, osm rukou, zlaté zuby a tři až sedm jazyků. Většinou sedí na koni, který za sebou zanechává černé stopy. Dewa Agni se také důležitým prostředníkem mezi lidmi a bohy. Živí se ghí a dřevem, což jsou také dvě nezbytné složky pro udržení ohně, který je pro tento obřad potřeba.
Boha ohně žádáme o naše zdraví, ale také o hojnost a harmonii. Agni Hotra není rituál, zaměřený na jednotlivce. Týká se všech zúčastněných, jejich známých, komunity - a vlastně celého světa, protože pokud chceme žít v harmonii, musí být v harmonii, klidu a míru nejdříve všechno ostatní. Tímto rituálem tedy neočišťujeme jen sami sebe, ale také životní prostředí - místní věří, že v okolí míst, kde se Agni Hotra provádí, je úrodnější půda a méně nemocí.

Síla slabiky om

Když tato část končí, cítím, jak jsem najednou unavená. Ale ještě se musejí provést také obvyklé modlitby a meditace, při kterých si všichni musíme sednout za kněze a dvacet sedmkrát zopakovat Om. Člověk by neřekl, jak je to náročné! 
Om je základní posvátná slabika v hinduismu, buddhismu a několika dalších menších náboženství. Symbolizuje duchovní sílu a je na začátku většiny manter. Om se skládá ze tří písmen - aum. Každé z nich symbolizuje jednoho z tří nejdůležitějších bohů - Brahmu (stvořitele), Višnu (ochránce, obnovitel) a Šivu (ničitel). Všechno musí být v harmonii, čemuž právě om napomáhá. Údajně způsobuje v člověku pozitivní vibrace, zlepšuje imunitu, dává schopnost samoléčby, zlepšuje koncentraci, snižuje krevní tlak, prospívá štítné žláze a hlasivkám - prostě má spoustu benefitů. Proto není divu, že je součástí meditací.
Když obřad končí, je už dávno tma. Myslím, že to celé trvalo okolo hodiny a půl. V závěru ještě dáváme obětiny - připravené svazky květin, které házíme do prostoru před sebe. Jednu si dáváme také do vlasů, což je důležitou součástí hinduistických obřadů - květina (sekar) symbolizuje boha Šivu. Jedna obětina se dává za žádost o očistu naší mysli, druhá se dává bohu Surya (bůh slunce) za to, abychom měli neustále světlo v našich životech i v celém vesmíru. Třetí květinu zahazujeme s modlitbou pro všechny naše předky. Čtvrtá modlitba je za naši budoucnost. A pátá slouží jako způsob omluvy a poděkování.

Místní žena nás obchází se svěcenou vodou, kterou nám pokropí hlavu. Musíme si s ní také vypláchnout pusu a omýt obličej. Údajně tím takhle očistíme srdce i duši, které se jednou za čas potřebují zbavit hříchů, křivd a dalších špatných věcí. V místě třetího oka nám udělá tečku popelem a druhou dostaneme na jazyk. Popel z ohně při Agni Hotra má totiž prý ty nejlepší léčivé účinky. Na čelo dostáváme pár zrníček nevařené rýže, za ucho voňavý květ plumérie a na pravou ruku typický hinduistický náramek tří barev (červená, černá a bílá), které symbolizují tři nejdůležitější bohy - Brahmu, Šivu a Višnu. Tento náramek společně tvoříme tak, že se vezmou barevné nitky a já i místní žena je společně motáme proti sobě. Náramkem se provlékne čínská mince (pis bolong), která hraje v balijském hinduismu důležitou roli -dnes se sice většinou prodávají spíš levné náhražky, ale ty nejstarší mince, které na Bali byly, mají prý i přes dva tisíce let.


Paní mi říká, že náramek bych si neměla sundat. Přineslo by mi to smůlu. Musí se prostě roztrhnout sám. Stejně je tomu i s rýží na čele, která by také měla opadat sama. Po rituálu jsme všichni vyčerpaní, ale cítíme se dobře. Výhodou těchto obřadů je, že samotným hinduistům je jedno, jaké je vaše skutečné náboženství - hinduismus je komplexní, neodsuzující a tolerující (což jsou krásná slova, která mi řekla jedna z místních žen a na která nikdy nezapomenu). Myslím, že až se mi opět naskytne příležitost zúčastnit se Agni Hotra, tak to udělám. Byl to totiž opravdu nepopsatelný a silný zážitek.

Publikováno:

Nikol Šenkyříková (Autorka)

Mé jméno je Nikol, ale na internetu mě můžete najít také pod přezdívkou Nikolas. Jsem absolventkou oboru Indonesistika, který se zabývá komplexním studiem Indonésie (od etnologie, přes politiku až po jazyk). Rok 2013/14 jsem strávila na Bali, kde jsem studovala indonéštinu v rámci programu Darmasiswa. Na těchto stránkách zaznamenávám své zážitky a postřehy z indonéského prostředí a funguji jako průvodce po Bali, Lomboku, Jávě a dalších.

0 komentářů:

Pokud nemáte účet Google, vyberte možnost "Komentovat jako: Název/adresa URL" nebo "Anonymní", ale v tom případě se, prosím, na konec vašeho komentáře podepište. Děkuji.

Coprights © 2013 - 2018 Nikol Haris Šenkyříková, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib